Klik hier om het bericht ‘Autovrije dag in Bogotá: de strijd tegen luchtvervuiling’ te bekijken.

Advertenties

62 thoughts on “Klik hier om het bericht ‘Autovrije dag in Bogotá: de strijd tegen luchtvervuiling’ te bekijken.

  1. Het is goed te zien dat er steeds meer mensen de fiets als transportmiddel gebruiken en niet alleen op de autoloze zondagmorgen. Naast het niet linken van fietspaden is inderdaad de onveiligheid een probleem. Als ‘blanke Nederlander’, ben je altijd een rijdende bankrekening. Ik heb dat zelf ondervonden vlakbij Monseratte, Bogota. Naast dat het zeer risicovol is je tussen de auto’s te begeven is het risico op beroving toch het grootste dilemma om de fiets te nemen. Erg jammer want het klimaat is perfect om te fietsen. Verder alleen maar goed nieuws in Colombia….jaja. Geweldige mensen, en daar gat het toch om…….

    Like

  2. Jeetje, ik zou ook geschokt zijn als ik die man gezien zou hebben die zijn zakken leegde. Wat een aso! New Delhi is dus echt een mega vieze stad. jeetje, je zult er maar wonen. En het ergste is, we doen het voor een groot deel helemaal zelf. Zonde he! Jammer dat het in Bogota niet veilig is om met de fiets te gaan. Wel goed dat ze er in elk geval iets aan willen doen! Ze staan er in elk geval wel voor open als ze zo’n dag in Bogota organiseren. Hopen dat het in de toekomst ook iets positiefs oplevert!

    Liked by 1 persoon

    • Ja dat was ik ook haha. En gelukkig anderen ook. Het ligt hier trouwens vol met troep hoor. Veel mensen legen hun zakken zonder pardon op straat. Echt heel erg. Ja we doen het zeker zelf! Als iedereen alleen al een klein beetje meer met het milieu bezig zou zijn zou dat al een mega verandering kunnen betekenen. Er is net een nieuwe burgemeester hier. Hoop dat hij de fietspaden aan elkaar gaat linken. Vorige week nog viel mijn mond al open toen bleek dat ze de straten in onze wijk aan het asfalteren zijn. Ongelooflijk, eindelijk! Er zitten namelijk mega kraters in de weg. Dus als dit kan, dan kunnen die fietspaden ook dacht ik zo 🙂

      Like

  3. Leuk zo een autovrije dag! Vandaag was er eentje in Parijs, moet ook wel eens de moeite zijn denk ik. Jammer dat die ene pipo bij een dag voor minder luchtvervuiling, het milieu begint vervuilen. Gelukkig van de omstaanders!

    Liked by 1 persoon

    • Oh wat goed ook in Parijs! Is ook wel veel vervuiling daar. In elke grotere stad vaak. Ja ik vond het echt schokkend die man. Kan niet begrijpen dat mensen zomaar afval op straat gooien…

      Liked by 1 persoon

  4. Wat goed! Dit mogen ze in Madrid, waar ik woon, ook wel een keer invoeren. Het is alleen zo dat alles zo ver uit elkaar ligt, dat de auto (en het ov) eigenlijk de enige vervoermiddelen zijn. Fietsen ofzo is geen optie. Dat mis ik wel aan Nederland, lekker met de fiets!
    Liefs<3

    Liked by 1 persoon

  5. Wat bijzonder dat ze dit doen in zo’n grote stad, lijkt me heel bizar om mee te maken! En wat zal het druk geweest zijn in de bus..!
    Ik vind dat je elke keer weer onwijs leuke en interessante artikelen schrijft ❁ ❁ ❁

    Liked by 1 persoon

    • Dankjewel! Wat lief! Best bijzonder inderdaad, zeker hier met al die mensen die nog steeds niet superveel om milieu geven. Al komt dat wel steeds meer gelukkig. Het was hartstikke druk in de bus! Normaal gesproken ook trouwens, maar nu wel duidelijk meer 🙂

      Like

  6. Ik ben echt een heel grote voorstander van zo’n autovrije dagen, enorm goed voor de natuur en het zou gewoon vaker moeten gedaan worden. Het verwonderd me eigenlijk wel een héél klein beetje dat het ook in Bogota gedaan wordt. Had ik niet echt verwacht, maar des te beter eigenlijk!

    Liked by 1 persoon

    • Ja klopt! Zeker in zo een grote stad! Al de derde dit jaar, best veel he? En het jaar is nog niet om dus wie weet komt er ook nog wel een vierde. Ik heb het idee dat men zich hier steeds meer bewust wordt van het milieu, al is dat nog niet echt overal te merken. Zullen denk wel wat jaartjes overheen gaan…

      Like

  7. Wat ontzettend interessant om te lezen en te zien hoe het daar bij jullie in Bogota eraan toegaat op een autoloze dag. Je hebt er veel werk van gemaakt door al die cijfers op te zoeken!

    Ik kan me de autoloze zondagen in 1973 nog herinneren in de tijd van de oliecrisis. Toen waren de snelwegen helemaal leeg en er werd op gerolschaatst.

    Liked by 1 persoon

    • Dankjewel Godelieve! En ja het klopt: die cijfertjes bij elkaar krijgen was even een uitgezoek haha.
      Ik had eigenlijk ook gehoop top lege snelwegen! Dat zou pas echt mooie plaatjes opleveren (en een nog schonere lucht 🙂 )!

      Like

  8. Jee. Is de luchtvervuiling zo groot daar? Daar kijk ik van op… Dank voor de statistieken, daar kan ik wat mee!
    Ben benieuwd hoe dat hier is, in onze ‘middle of nowhere’ in Pennsylvania. Een collega vertelde mij dat hier de lucht echt schoon moet zijn, omdat de zon hier zoveel feller is dan bijvoorbeeld in Chapel Hill, North Carolina, waar hij vandaan komt. Na wat zoeken lijkt onze fijnstof index rond de 10 μg/m³ voor PM2,5 te liggen en rond de 15 μg/m³ voor PM10, met een dalende trend. Dus ik kan opgelucht ademhalen… 🙂
    En New Delhi – daar ben ik in mei geweest. Inderdaad, je ziet het aan alles, sjongejonge wat een luchtvervuiling! Er is daar een continue waas waardoor de zon (het was daar 42+ graden, dus goed aanwezig) niet eens zo fel was. En je proefde het haast… waardoor de lucht binnen fijner was dan buiten. Raar… en ongezond.
    Hoe dan ook moeten we waar ook ter wereld beter opletten en stukken minder fijnstof uitstoten. In Colombia, in New Delhi, in Nederland, en ook in autogek Amerika (rondom State College!).

    Liked by 1 persoon

      • Haha ja daar hebben we ook weer wat van geleerd 🙂 Welke auto´s zijn er wel schoon? Klopt inderdaad dus van de regels, want de WHO is veel strenger. Zouden ze makkelijk ook in Europa kunnen invoeren.

        Like

    • Ja het was even zoeken, al die cijfers haha. Ik denk dat het in een niet-stedelijk gebied al snel een stuk beter is gesteld met de luchtkwaliteit. De cijfers die jij geeft zijn zelfs beter dan de Nederlandse cijfers!
      Ik vind hier wonen soms al heel vies met die uitlaatgassen. Ik kan me bijna niet voorstellen hoe dat in New Delhi zou zijn. Interessant dat jij toevallig deze ervaring hebt. In die stad gaat de luchtkwaliteit ook niet één twee drie beter worden denk ik.
      En helemaal mee eens: overal moeten we zorgen voor het milieu! Ik verbaas me er ook over hoe simpel een aanpassing kan zijn om minder uit te stoten, maar dit dan toch niet gebeurt.

      Liked by 1 persoon

  9. De pico y placa – je mag in Bogota op bepaalde tijdstippen/dagen niet rijden met een bepaald kenteken om het verkeer iets beter te laten doorstromen – zouden ze ook kunnen baseren op uitstootnormen. Met een schone auto mag je bijvoorbeeld vaker de weg op. Al is tegenwoordig de vraag wat nu een schone auto is. Veel Volkswagens leken dat te zijn, maar vallen nu door de mand. Maar de grootste vervuilers lijken die oude dieselbusjes. En natuurlijk de fietspaden verbeteren. Er zijn er best wel veel, maar je moet te vaak wachten voor het andere verkeer. Fietsers voorrang is het devies.

    Liked by 1 persoon

    • Dat is inderdaad een veel beter idee voor de pico y placa. Of meer belasting laten betalen op een vieze auto. Ik hoop dat ooit die oude busjes weggaan, want die stoten zoveel vieze zwarte wolken uit. En ook ik zou misschien wel vaker gaan fietsen als al die fietspaden gewoon op elkaar aansluiten. Nu via de septima naar mijn werk… dat is echt doodeng 🙂

      Liked by 1 persoon

      • Het schijnt dat hele vervuilende auto’s officieel de jaarlijkse keuring niet passeren, maar ach… met corruptie en wat geld onder de tafel komen al die smerige, zwarte wolken-uitstotende busjes er dus toch doorheen. Overigens klopt het helemaal met mijn beleving dat de luchtvervuiling heel veel minder is dan vroeger. Toen ik hier voor het eerst kwam in 2004 deden mijn ogen altijd pijn en had ik ’s avonds mijn gezicht en vooral neus vol met zwarte troep, dat is nu niet meer zo, al is er uiteraard nog een lange weg te gaan. Maar de echte oude en vieze auto’s zijn er niet meer als je vergelijkt met 2004…

        Liked by 1 persoon

        • Altijd die corruptie, wanneer stopt dat eens haha 😉 Gelukkig is de luchtkwaliteit al zo sterk verbeterd. Dat geeft veel hoop voor de toekomst!

          Like

    • Haha ja een beetje vreemd 🙂 Kwam denk ik met name door twee factoren: a) er waren rijbanen afgesloten voor fietsers; en b) er waren véél meer taxi´s op de weg dan normaal. En als je die twee samen opteld dan krijg je dus file 😉 Gelukkig alleen maar op de grootste verkeersaders hoor 🙂

      Liked by 1 persoon

      • Jij hebt gewoon de verkeerde route. In mijn bus zuchtte iedereen vanmorgen: was het maar elke dag autovrije dag want voor ons wat de bus leger, en de route sneller…volgens mij moeten ze gewoon 1 rijbaan vrijmaken voor de fietsen en de rest voor de bussen en taxi’s zodat je daar niet mee in de file staat en zij elkaar kunnen inhalen!

        Liked by 1 persoon

        • Ja klopt helemaal 🙂 En wieweet als er altijd een aparte baan is voor fietsers dat de automobilisten dan vanzelf wel zo gek worden van de extreme file dat ze uit frustratie ook maar gaan fietsen en dat dat dan toch wel fijn blijkt te zijn 🙂

          Like

  10. Op je fiets naar je werk is geen optie, op deze autoloze dagen? Dan vermijd je meteen de bus/taxi files 🙂

    Hier in Brussel hebben we afgelopen zondag de autoloze zondag gehad, die welgeteld 1 keer per jaar plaatsvindt in september. Enorm gezellig, iedereen haalt z’n skates/fiets/skateboard/step van zolder en gaat uit z’n dak op de wegen die normaal vol staan met auto’s – en files, want Brussel is qua files de absolute topper van Europa. Waar ik dan normaal geen last van heb; aangezien ik in de stad altijd de fiets pak. Al wordt ik door de meeste mensen als durfal uitgemaakt, met zo’n Nederlands fietsverleden weet ik niet anders 😉 En eerlijk: ik voel me op een normale dag stukken veiliger dan op een autoloze zondag. Verkeersregels bestaan dan niet meer; iedereen stopt / slaat af / draait om zonder een waarschuwing. Dat krijg je, als mensen slechts 1 keer per jaar op de fiets stappen. Autoloze zondag prima; en vaker; maar laat mensen in Brussel alsjeblieft verkeerslessen krijgen 🙂

    Verder kan Brussel een voorbeeld nemen aan Mexico; daar is ELKE zondag de stad verkeersvrij. Heerlijk!

    Liked by 1 persoon

    • Haha hier in Bogotá is het ook elke zondag fietsdag! Dan worden de grote wegen afgesloten voor fietsers en kun je door de hele dag fietsen, skaten, wandelen. Wat je maar wilt! Er kunnen dus wel auto´s rijden, maar er zijn er dan automathisch véél minder! Echt een uitkomst 😀

      Ik heb geen fiets, dat is al het eerste probleem haha. Mijn vriend fietst wel naar zijn werk (altijd), maar ik kan dat dus niet. Sowieso is Bogotá heel erg groot. Dus op de fiets naar mijn werk in zeker 20 kilometer. Nu zou ik dat niet zo een probleem vinden eigenlijk. Wel dat er een deel van de route serieus onveilig is, autovrije dag of niet. Buiten de autovrije dag zou ik ook kunnen fietsen (als ik een fiets en een helm koop), alleen de route naar mijn werk heeft geen fietspad en dat betekent dat ik bijna 20 kilometer op de autoweg moet fietsen. Dat heb ik een keer op een zondag gedaan toen ik de fiets van mijn vriend kon lenen en ik kan je vertellen: dat is doodeng haha. Als ik dichterbij zou werken en ik via het fietspad kan gaan, dan zou ik zeker fietsen. In Nederland fietste ik elke dag 17 kilometer heen én 17 km terug namelijk.

      Haha ja en die verkeersregels… dat is hier nog tien keer erger ben ik bang 😛 Heel fijn trouwens dat je op de fiets door de stad kan. Dat vond ik in NL ook altijd genieten (of nou ja, door de polder dan) 🙂

      Like

      • Brussel wordt inderdaad wel vaak een vieze stad genoemd. Heb even snel gegoogled en het blijkt dat in 2008 de PM waarde 28 ug/m3 was. Valt nog mee eigenlijk. Nu zal dat vast nog minder zijn. Is wel het gemiddelde, dus er kunnen veel hogere waarden zijn op bepaalde dagen.

        Like

  11. Wij waren in 2006 voor het eerst in Bogotá en vergeleken met 2015 is de lucht merkbaar schoner geworden, hoewel nog steeds te vies. Het scheelt enorm dat al die oude auto’s verdwenen zijn. Er zijn nog steeds van die bussen die stinkende zwarte walmen achterlaten, hoewel veel minder dan 10 jaar geleden. Hoopgevend voor de toekomst. We snappen inmiddels ook waarom veel mensen in het weekend de stad ontvluchten (hoewel ze dan wel eerst in de file moeten staan).
    Goed verhaal Sabine!

    Liked by 1 persoon

    • Bedankt! En dat is echt goed om te horen! Hopelijk zet die trend door. Het zou ook een heleboel schelen als die vieze busjes weg zouden zijn. Die maken de meeste vervuiling. De zondag is ook veel fijner zonder al die files. Een dagje de stad uit merk je ook al direct aan de lucht, heerlijk is dat! Ik hoop dat de nieuwe burgermeester straks wat meer gaat ondernemen om die lucht te verbeteren!

      Like

  12. Een file van de bekende rode bussen en gele taxi’s levert wel een leuk plaatje op!
    De autoloze zondagmorgen en het niet mogen rijden van bepaalde kentekens op bepaalde tijden dragen natuurlijk ook hun steentje bij!
    Ze doen in ieder geval hun best!
    (O ja, de keurige rij bij de bushalte vind ik echt geweldig! 😆)
    Xxx

    Liked by 1 persoon

    • Ja leuk he? De pico y placa en de ciclovía zijn inderdaad ook hiervoor bedoeld. Vooral de zondag is het echt veel fijner buiten. Ja altijd netjes in de rij… 😀 x

      Liked by 1 persoon

    • Ja vreselijk slecht. En door de hoogte verbrand ook niet alle benzine dus is het nog slechter. In het begin had ik er ook best wel wat last van en nu nog wel regelmatig eigenlijk. Die luchtvervuiling is echt een nadeel van de stad helaas.

      Like

    • Ja was het ook wel! Het heeft wel zin dus voor een dagje. Alleen op lange termijn moeten de uitgebreide fietsnetwerken die Bogotá heeft op elkaar aangesloten worden zodat je overal heen kan fietsen via een veilig fietspad. Zo’n dag laat mensen hopelijk ook nadenken over het nut ervan 🙂

      Liked by 1 persoon

  13. Wat ik zo apart vind, is dat dan je auto in beslag wordt genomen als je toch op die dag de weg op gaat, ik weet nog dat er hier ook een paar pogingen zijn gedaan maar je auto werd niet in beslag genomen als.. nee men ging juist de weg op om te kijken of de rest wel thuis bleef, hahaha Misschien moeten ze dat hier ook gaan doen, echt verplicht, moet wel het ov ook goed werken natuurlijk, anders zit je daar weer mee 😉

    Apart ook, dat er dan minder auto’s op de weg zijn en dat alles dan toch stagneert, wel mooi alleen geel en rood op de weg. 😉

    X

    Liked by 1 persoon

    • Er zijn denk ook gewoon veel bekeuringen uitgegeven. Leren mensen ook van Haha. Ja er waren rijbanen voor fietsers afgesloten en toen ontstond er file. Was vervelend voor mij maar aan de andere kant just supergoed dat ze fietsers meer ruimte en veiligheid gaven. Nu nog de taxi’s van de weg Haha

      Liked by 1 persoon

  14. Leuk om die foto’s uit Bogotá te zien!

    Ik herinner mij dat ze destijds beurtrollen hadden voor ‘autovrije’ dagen. Had iets met het kentekennummer te maken. Geloof dat het ‘pico y placa’ heette. Doen ze dat niet meer?

    Misschien heb ik iets gemist, maar ik begrijp niet zo goed waar die zo’n file ineens vandaan komt op zo’n autovrije dag.

    Liked by 1 persoon

    • 🙂 Ja het pico y placa concept bestaat nog steeds! Ik begreep de file eerst ook niet. Maar het komt doordat dus wel alle taxi’s mogen rijden en er een paar rijbanen waren afgesloten voor de fietsers. En dan krijg je dus zelfs op een autovrije dag file 😉

      Like

    • Oh ja daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens! Er bestaat hier ook pico y placa. En systeem dat er elke dag alleen auto’s met een bepaald kenteken op bepaalde uren de weg op mogen. En Bogotá heeft één van de meest uitgebreide fietsnetwerken ter wereld. Daardoor gaan er ook steeds meer mensen op de fiets. Het probleem is alleen dat die fietspaden niet goed op elkaar aansluiten. Dus veilig van noord naar zuid en oost naar west op een fietspad is nog niet mogelijk. Maar ik ben zeker dat dit gaat verbeteren en sowieso de uitstoot afneemt. Totdat er op een dag geen autovrije dag meer nodig is.

      Like

Reacties zijn gesloten.